Karabin M4 – amerykańska legenda w grach wideo

Karabin M4 /123RF/PICSEL

Wiele osób myśląc o armii amerykańskiej z lat 90. ma przed oczami umundurowanego żołnierza z USA z karabinem M4 w rękach. Broń tego typu stała się wręcz legendarna, a jej popularność została przeniesiona do gier wideo z dużym powodzeniem.

Gry FPS są jednym z najważniejszych gatunków branży gier wideo. To one przyciągają fanów między innymi wirtualnych potyczek wojennych, w których mogą wcielić się w bohaterów na polach bitew. Broń używana w trakcie rozgrywki jest bardzo często licencjonowana, a co za tym idzie, używana jest autentyczna, taka, jaką faktycznie armie posiadają w swoich arsenałach.

Karabin M4 był obecny na wielu wojnach w ostatniej dekadzie XX wieku oraz na samym początku lat dwutysięcznych. Amerykańska broń została zaprojektowana jeszcze w latach 80. XX wieku. Przez długi okres była skrzętnie dopracowywana przez specjalistów, aż w 1994 roku została na stałe wprowadzona w ekwipunek armii amerykańskiej. Ważną rolę odgrywał między innymi podczas wojny w Kosowie, Afganistanie (od 2001 roku) oraz w Iraku (od 2003 roku). Broń była na wyposażeniu większości krajów zrzeszonych w ramach członkostwa w NATO. Jej bardzo dobre parametry sprawiały, że szybko stała się bardzo popularna w wielu armiach całego świata.

Reklama

Skuteczność w różnych potyczkach wojennych zaowocowała tym, że twórcy gier video postanowili przenieść broń do wirtualnej rozgrywki. W ostatnich latach XX wieku, gdy gry przeżywały ewolucję, jednym z niezaprzeczalnych symboli gier shooterowych (strzelanek) został karabin M4. Bardzo skuteczna broń zachęcała graczy tym, że miała mniejszy rozrzut (w grach zwany recoilem) na przykład od AK-47, przez co była bardziej precyzyjna. Najczęściej można było nią walczyć, wcielając się w bohatera armii USA, lecz nie tylko.

Jedną z gier, która spopularyzowała M4 była seria GTA, w ramach której kolejni bohaterowie uniwersum Grand Theft Auto mogli dysponować właśnie tą bronią. W świecie gier FPS i esportu M4 odgrywa również bardzo dużą rolę. Podstawowym karabinem strony CT (antyterrorystów) w rozgrywce Counter-Strike'a jest M4A4 oraz M4A1-S. Ta pierwsza to podstawowa, lecz zmodyfikowana i nieistniejąca w rzeczywistości wersja karabinu. Drugim rodzajem dostępnym w CS:GO jest M4A1-S. Jest to wersja z tłumikiem istniejącej i popularnej wersji broni M4, brakuje jednak lunety, która należy do macierzystego wyposażenia tejże broni. W przypadku rozgrywki sieciowej znacznie poprawia celność i tłumienie dźwięku przeszkadza graczom rozpoznanie skąd dokładnie padają strzały, a co za tym idzie, nie wiadomo gdzie znajduje się przeciwnik. Wadą względem AK-47 jest na pewno mniejsza ilość obrażeń, jaką zadaje według ustaleń twórców w CS:GO. Niemniej jednak warto zaznaczyć, że jest to jedna z częściej używanych broni przez graczy esportowych tego tytułu na całym świecie.

Pisząc o obecności M4 w grach, nie można zapominać o tym, że karabin był dostępny również w tak słynnych tytułach jak ARMA, Medal of Honor: Warfighter czy nawet w kilku częściach przygód słynnego Hitmana. W każdym z tych tytułów amerykańska broń była jedną z ulubionych wśród graczy.

Pomimo że w rzeczywistości armie coraz rzadziej korzystają z M4 na rzecz nowszych broni, to w grach słynny karabin nadal mówiąc kolokwialnie "robi robotę" i można się spodziewać, że kolejne studia tworzące gry FPS czy TPS w klimatach wojennych czy nawet gangsterskich, będą umieszczały w ekwipunku bardziej lub mniej zmodyfikowane wersje M4.

Jest to druga część naszej serii przedstawiającej najpopularniejsze bronie z rzeczywistości, które zaistniały w świecie gier video - w pierwszej pisaliśmy o legendarnym karabinku AK

Krzysztof Chałabiś

ESPORTER
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy