Chińskie władze nie są delikatnie mówiąc zbyt liberalne, jeśli chodzi o internetową wolność swoich obywateli, a teraz zdecydowały się na kolejny krok w stronę ich ograniczenia, choć podobno w słusznej sprawie.
A chodzi o ograniczenia, jakie dotkną młodych chińskich graczy, bo jak się właśnie dowiadujemy rząd uszykował kilka inicjatyw, których celem jest zapobieganie nałogowemu graniu w sieciowe gry wideo. Mówimy tu o sześciu “wskazówkach" zaprezentowanych w formie infografiki, z której można się dowiedzieć, że nowe przepisy m.in. całkowicie zablokują młodym użytkownikom możliwość grania w godzinach 22:00-8:00, czyli mówiąc wprost ci dostaną szlaban na granie wieczorami i w nocy (choć do chińskich praktyk lepiej pasuje chyba termin godzina policyjna).
Co więcej, użytkownicy poniżej 18 roku życia (a jak wiemy chińskie koncerny odpowiadające za gry online mają już swoje sposoby na zweryfikowanie tej informacji, np. w instytucjach państwowych) będą ograniczeni do 90 minut grania dziennie (od poniedziałku do piątku) i dopiero w weekend oraz w dni ustawowo wolne od pracy będą mogli poświęcić swojemu hobby więcej czasu, a mianowicie do 3 godzin. Nie da się ukryć, że z jednej strony faktycznie rozwiązuje to problem uzależnień od gier i sieci wśród najmłodszych, ale z drugiej strony budzi publiczny sprzeciw, bo tego typu kwestie nie powinny być przecież regulowane odgórnie i raczej należałoby edukować rodziców i samych zainteresowanych.
Dla bardziej hardcore’owych graczy, np. takich aspirujących do miana esportowych profesjonalistów, ograniczenia te będą naprawdę frustrujące i mogą spowodować, że część z nich straci w ten sposób szanse na równą rywalizację z przeciwnikami i tym samym świetlaną karierę. Wyobrażacie sobie tylko, żeby jakikolwiek esportowiec grał zaledwie 90 minut dziennie? Gdzie tu miejsce na testowanie nowych strategii czy luźne partie treningowe? Oczywiście należy pamiętać, że ograniczenia dotkną jedynie gier online, ale wśród nich jest wiele turniejowych produkcji, z czego gracze z pewnością nie będą zadowoleni.
Co więcej, nowe zasady wprowadzają również ograniczenia co do tego, ile pieniędzy młodzi gracze mogą wydawać w swoich ulubionych produkcjach online (nie chodzi o zakup cyfrowych tytułów do grania offline, ale zakupy w samych grach, np. skórek dla bohaterów) - użytkownicy w wieku 8-16 lat mogą wydawać miesięcznie do 29 USD, a w przypadku starszych, tj. 16-18, kwota ta rośnie do 57 USD. Nie zabrakło również zapowiedzi umocnienia systemu kontroli gier przed ich wejściem na chiński rynek, czyli cenzura będzie kwitła, a gracze już niebawem mogą spodziewać się usprawnionej kategoryzacji wiekowej.
Daniel Górecki - ITHardware.pl