Czołgi "sterowane" z Polski podbiły świat!
Polska to jasny punkt na światowej mapie esportu, ale to, o czym się zaraz dowiesz, z pewnością cię zaskoczy.
Półtora roku temu, w gabinetach twórców jednej z najpopularniejszych na świecie gier esportowych - World of Tanks, zapadła decyzja, która sprawiła, że ubiegłoroczne rozgrywki ligi Wargaming.net pobiły wszelkie historyczne rekordy. Doświadczony zespół esportowych ekspertów ESL operujących z Katowic rozpoczął jedną z najważniejszych misji w swojej dotychczasowej karierze - podjął wyzwanie organizacji i obsługi rozgrywek WoT na całym globie.
Stolica Górnego Śląska, stała się centrum dowodzenia światem czołgów w sezonie 2016/2017 ligi Wargaming.net. Dotyczyło to wszystkich pól planowania i realizacji rozgrywek: od koncepcji i wdrożenia serwisów internetowych służących organizacji potyczek i komunikacji z graczami, poprzez wsparcie i przygotowanie eventów offline, podczas których najlepsze drużyny rywalizowały o miliony złotych.
Działanie w różnych strefach globu, związana z tym różnorodność kulturowa i regionalna sprawiły, że ponad 20-osobowy zespół ESL realizujący ligę Wargaming.net został zbudowany nie tylko z doświadczonych ekspertów z polskiego oddziału, lecz ściągnięto do niego specjalistów rynku esportowego z całego świata.
Dowodzenia projektem podjęli się trzej globalni liderzy projektu - Rafał Ławniczak, Steve Neale oraz Oliver Maxfield, którzy zarządzali grupą projekt menedżerów realizujących rozgrywki WoT w Ameryce Północnej (NA), Europie (EU), krajach Wspólnoty Niepodległych Państw (CIS) i Azji Pacyficznej (APAC). Ekipa operująca z Katowic zaproponowała szereg zmian i nowych elementów, które w konsekwencji doprowadziły do osiągnięcia pożądanego celu - pobicia wszelkich rekordów światowej ligi "czołgistów". Co pozwoliło osiągnąć sukces?
Rafał Ławniczak wymienia kluczowe elementy - Zmiany zaczęliśmy od zbudowania przyjaznej użytkownikowi platformy komunikacji z graczami. Bardzo istotną nowością wprowadzoną na wniosek zespołu z Katowic było stworzenie nowego serwisu internetowego dla rozgrywek WoT, który stał się centrum informacji związanych z turniejem. Dzięki zunifikowaniu przekazu i centralizacji działań możliwe było sprawniejsze zaplanowanie komunikacji kierowanej do fanów esportu.
Z kolei Oliver Maxfield podkreśla także istotną rolę zmian, które pojawiły się w samym formacie rozgrywek - Wprowadziliśmy nowy, wspólny format turniejów, który ujednolicił zmagania we wszystkich regionach świata. Zmiany dotyczyły planowania, transmisji, wydarzeń i innych aspektów, które pozwoliły nam zagwarantować rozgrywki i widowisko esportowe na najwyższym poziomie.
Oprócz samych rozgrywek, zespół ESL pracował też przy realizacji finałów WGL. W kwietniu tego roku w katowickiej ESL Arenie odbyły się dwa finały Wargaming League - dla regionu EU oraz CIS. Dwa kolejne zorganizowano odpowiednio - finał NA w ESL Studio Burbank, a finały regionu APAC w Taipei. Zwieńczeniem niesamowitego roku było przygotowanie przez katowicki zespół, we współpracy z mińskim oddziałem Wargaming, wielkiego finału The Grand Finals 2017 w Moskwie. Dwanaście najlepszych, esportowych drużyn z całego świata pojawiło się w Rosji by walczyć o zaszczyt, chwałę i 300 000 dolarów, które znalazły się w puli turnieju. Finał wydarzenia odbył się w VTB Ice Palace - nowoczesnym obiekcie sportowym, mogącym pomieścić kilkanaście tysięcy fanów elektronicznej rozrywki.
Patrząc na sukcesy oglądalności gier takich jak CS:GO, League of Legends czy Dota 2 wydawać by się mogło, że inne tytuły esportowe są w ich cieniu. Jest jednak inaczej! Jak pokazuje ostatni rok rozgrywek ligi Wargaming.net zainteresowanie rozgrywkami w World of Tanks rośnie w ogromnym tempie, przekraczając wszelkie założone wcześniej cele. Turniej Grand Finals 2017 - wielki finał ligowych zmagań - w tym roku rozegrano w Moskwie.
Oglądający wygenerowali ponad 10 mln sesji, śledząc rozgrywki w takich kanałach biorących udział w transmisji jak Twitch, YouTube, Facebok i innych. Tym samym zanotowano aż 60-procentowy wzrost liczby odsłon w stosunku do zeszłorocznego finału! Dodatkowo, tegoroczny Grand Finals zaliczył także ogromny wzrost liczby widzów - moskiewską imprezę odwiedziło w Internecie aż 3,5 mln unikalnych użytkowników, co daje ponad 75% wzrost w stosunku do roku 2016. Najbardziej prestiżowa impreza World of Tanks to także sukces, jeżeli chodzi o czas spędzony na śledzeniu rozgrywek. Najwyższy poziom realizacji sprawił, że fani WoT jeszcze chętniej i dłużej oglądali transmisje z rozgrywek. Czas, w którym oglądano potyczki czołgów wydłużył się aż o 81% w stosunku do roku poprzedniego!
Zdecydowanie największą popularnością cieszyły się spotkania rozgrywane w regionach CIS (Wspólnota Niepodległych Państw) oraz EU, w których przyrosty oglądalności wyniosły odpowiednio 150% (CIS) oraz 57% (EU).
Na czym fenomen rozgrywek czołgistów? World of Tanks to bezpłatna gra typu MMO, oparta na modelu free to play. Dostępna zarówno na konsole urządzenia mobilne jak i PC, wyprodukowana i wydana w 2011 roku przez Wargaming.net. Rozgrywka skupia się na bitwach pancernych pomiędzy graczami w interakcji gracz kontra gracz z wykorzystaniem wozów bojowych czołgów. Do dyspozycji gracza dostępnych jest ponad 450 pojazdów. Gra została wpisana do Księgi rekordów Guinnessa w kategorii "największej liczby graczy zalogowanych jednocześnie na jednym serwerze gry MMO".
Liga Wargaming.net stanowi samo centrum rywalizacji w World of Tanks. Każdy region organizuje swoje własne rozgrywki Bronze, Silver i Gold Series. W rozgrywkach Bronze Series mogą uczestniczyć wszyscy gracze, którzy założyli konta na serwerze europejskim i ukończyli 16 lat. System jest bardzo prosty. Dobra gra w Bronze Series zapewnia drużynom awans do Silver Series. Pod koniec sezonu najlepsze drużyny Silver Series mają szansę na przejście do Gold Series.