Esportowiec - oficjalnym zawodem w Chinach?
Chiński Nowy Rok przynosi również nowy etap w historii sportów elektronicznych w Azji. Ogłoszono turniej z wielką pulą nagród, a chiński rząd zapowiedział wprowadzenie nowych profesji esportowych w życie.
Esport w Chinach jest bardzo trudną kwestią. Tamtejsze władze przez długi czas bardzo niechętnie patrzyły na tę dziedzinę życia. W pewnym momencie nawet zakazano wszelkich gier w trybie Battle Royale ze względu na rzekomą agresję. Budziło to jednak wątpliwości w środowisku graczy na całym świecie, gdyż tego rodzaju rozgrywka nie cechuje się wyjątkową brutalnością. Z uwagi na gigantyczną popularność gier Battle Royale na całym świecie również i Chiny postanowiły pójść na kompromis.
Alisport - organizator World Electronic Sports Games ogłosił finały WESG. W puli chińskiego turnieju ma się znaleźć aż 2,5 miliona dolarów. Jest to uznana marka na całym świecie. W przeszłości na finałowych turniejach WESG gościły tak uznane marki w CS:GO jak Virtus.pro, SK Gaming, Cloud9 czy fnatic. W tegorocznych finałach miejsce zapewnione mają m.in. fnatic, G2 Esports czy MiBR. Nie jest to jednak największa informacja, która dotarła z Chin.
Chińskie Ministerstwo Zasobów Ludzkich i Zabezpieczeń Społecznych z kolei zapowiedział, że zostaną powołane dwa nowe zawody związane z esportem. Będą to: profesjonalny gracz oraz organizator turniejów sportów elektronicznych (esports operator). Te dwie profesje dołączą do grona trzynastu innych, które jako nowe pojawią się w chińskiej ustawie. Można to uznać za swego rodzaju rewolucję.
Taka decyzja parlamentu może znacznie ułatwić ekspansję sportów elektronicznych w Chinach. Tuż po tej informacji firma PUBG Corp. (twórca słynnej produkcji PlayerUnknown’s Battlegrounds) ogłosił, że w Chinach powstaną trzy ligi PUBG: PUBG Development League (PDL), PCL Preseason, oraz PUBG Champions League (PCL). Pierwsza z nich rozpocznie się już w marcu i potrwa cztery tygodnie.
Na razie nie wiemy czy PUBG podbije "Państwo Środka" i powtórzy sukces, jaki osiągnął w Europie oraz Stanach Zjednoczonych. Jednakże ekspansja PUBG Corp. na rynek chiński jest bardzo ważnym krokiem w rozwoju nie tylko tego tytułu, a całego rynku esportowego. Chiny bowiem mają kolosalny potencjał w kwestii sportów elektronicznych. Krokiem w przód jest na pewno ustawa o dwóch nowych profesjach esportowych. To krok milowy w postrzeganiu esportu w Chinach.
Krzysztof Chałabiś