Reklama

Historia ESL Mistrzostwa Polski: Od "Stodoły" po areny świata

​ESL Mistrzostw Polski to jedno z najważniejszych wydarzeń w polskim esporcie. Ten najdłużej działający, krajowy cykl rozgrywek, jest miejscem, gdzie rodzą się i upadają legendy, a tytuły gier ugruntowują swoją pozycję jako kultowych.

14 maja br. już po raz dwudziesty drugi, najlepsi polscy zawodnicy zmierzą się się grze Counter Strike: Global Offensive. W tym roku stawką jest pula nagród w wysokości 50 tysięcy złotych i awans do National Championship Playoffs. Zanim jednak rozgrywki ESL MP zaczęły otwierać drzwi do międzynarodowych turniejów, musiały przejść długą drogę, której początek miał miejsce ponad dekadę temu.

Finał pierwszego sezonu mistrzostw polski spod znaku ESL odbył się w 2009 roku. Wtedy legendarna drużyna Fnatic po raz drugi odebrała nagrodę eSports Award, a polska scena esportowa z zapartym tchem śledziła zmagania w takich tytułach jak Warcraft III czy Quake Live. W tym czasie swoje triumfy odnosiły już takie gwiazdy polskiego esportu jak Filip "Neo" Kubski i Wiktor "Taz" Wojtas. To także moment, w którym firma ESL Polska postanowiła na zawsze odmienić oblicze polskiego esportu, startując z pierwszym sezonem ESL Pro Series Poland. Turniej ten był następstwem połączenia się firmy ESL Polska z organizacją Cybersport i był duchowym spadkobiercą organizowanej od 2005 roku Ligi Cybersport.

Reklama

Finały pierwszego sezonu ESL Pro Series Poland odbyły się w legendarnym warszawskim klubie muzycznym Stodoła, a zawodnicy zmierzyli się w takich tytułach jak Counter Strike 1.6, Pro Evolution Soccer 2009 i Americas Army. Co ciekawe swój turniej w CS 1.6 rozegrały także Panie. Pula nagród wynosiła wtedy 45.000 zł a wydarzenie uświetnił występ znanych artystów hip-hopowych takich jak Wujek Samo Zło, Człowiek Nowej Ery, DJ 600V oraz Numer Raz.

Dla założycieli i wieloletnich pracowników ESL edycją, która najmocniej wpłynęła na cały cykl, były finały drugiego sezonu ESL Pro Series w Zabrzu. W tamtym czasie, a był to rok 2011, turnieje organizowała niewielka liczba osób, a podział na role był czysto umowny.

Dominacja jednej drużyny

W 2015 roku nazwa ESL Pro Series Poland zmieniona została na ESL Mistrzostwa Polski. Był to też sezon, od którego rozpoczęła się dominacja ekipy Kinguin, występującej jeszcze wtedy w barwach Lounge Gaming. Finały 13. sezonu (rok 2016) rozegrane zostały w łódzkiej Atlas Arenie. W puli nagród znalazło się 90 tys. złotych, a zawodnicy rywalizowali oczywiście w CS:GO oraz w League of Legends.

Drużyna Kinguin święciła triumfy także za granicą, przez co stała się "Świętym Graalem" w środowisku CS:GO. Z jednej strony, każdy marzył, żeby się w niej znaleźć, a z drugiej każdy chciał z nią wygrać.

W 2018 roku, do drużyny Kinguin dołączył Wiktor "TaZ" Wojtas. W tym samym roku, w finałach ESL MP, legendarna passa "pingwina w koronie" została przerwana przez zespół AGO.

Ten moment chwały nastąpił jeszcze tego samego roku w finałach 17 sezonu ESL Mistrzostw Polski, kiedy to Kinguin wygrał z zespołem PACT. Drużyna "pingwinów" zdobyła tytuł Mistrza Polski w sumie aż cztery razy, w tym 3 z rzędu. Turniej ESL MP obfitował w wiele emocjonujących momentów, a niektóre jego edycje transmitowane były na kanale TVP Sport, co świadczy o rosnącym znaczeniu esportu jako rozrywki i rywalizacji.

Tysiące graczy, kilkanaście gier i szerokie perspektywy

ESL Mistrzostwa Polski, z uwagi na swoją długą historię są także swoistym odzwierciedleniem bardzo dynamicznej sceny esportowej. W trakcie 22 sezonów ESL MP, tysiące amatorów i profesjonalnych graczy rozegrało mecze w takie tytuły jak CS 1.6, CS:GO, FIFA, League of Legends, Americas Army, Pro Evolution Soccer, Heartstone, Warcraft III czy Quake Live.

Finały scalały polską scenę także z uwagi na to, że odbywały się w różnych miastach, m.in. w Warszawie, Łodzi, Zabrzu czy Poznaniu, aby finalnie na stałe zagościć w Katowicach, które na przestrzeni lat stały się stolicą polskiego esportu.

Obecnie, turniej ESL MP związany jest stricte z grą CS:GO i stanowi furtkę do najważniejszych międzynarodowych wydarzeń esportowych.

Esporter/materiały prasowe
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy