Reklama

Problemy graczy: Jak zadbać o właściwą kondycję psychofizyczną?

Problemy zdrowotne, zaburzenia mentalne, wypalenie zawodowe - wszystkie wspomniane zagadnienia często wiązane są z ludźmi narażonymi na wysoki stres w miejscu pracy. Objawiają się niezależnie od wieku i wykonywane zawodu, w tym coraz popularniejszej profesji, do której kwalifikuje się fach profesjonalnego gracze. Właśnie w tym ostatnim atakuje coraz młodszych, często bezlitośnie. Młodym, pozostawionym samym sobie, zawodnikom często trudno przyznać się do błędu, a odnalezienie właściwego wsparcia także nie należy do najłatwiejszych.

Razer doskonale zdaje sobie z tego sprawę i postanowił wyjść naprzeciw potrzebom wszystkich graczy, oferując dostęp do specjalistycznej pomocy poprzez ogólnoświatową platformę "Champions Start from Within". Więcej na jej temat dowiecie się z naszego ostatniego materiału - do przeczytania TUTAJ.

Dzięki uprzejmości europejskiego oddziału mieliśmy także okazje zadać kilka pytań twórcom zaangażowanym bezpośrednio w projekt - Flo Gutierrezowi, dyrektorowi globalnego sektora esportowego w firmie Razer oraz Crystal Mills, wiceprezes Ritual Motion, ogromnej platformy dedykowanej wymianie opinii przez graczy.

Reklama

Esporter - Jakie są główne powody, dla których projekt "Champions Start from Whithin" stał się tak istotny dla firmy Razer?

Flo Gutierrez - Odpowiedź jest prosta: troszczymy się o naszą społeczność, jest w centrum naszego zainteresowania. Jako firma, którą tworzą gracze, mamy dostęp do informacji z pierwszej ręki na temat tego, z jaką presją mierzą się zawodnicy esportowi. Wraz ze wzrostem współzawodnictwa, zwiększa się pressing na zwycięstwo. Zauważyliśmy, że coraz większa liczba uczestników zaniedbuje swoje zdrowie psychiczne i fizyczne. Średni wiek emerytalny w przypadku esportowców wynosi zaledwie 25 lat - to niepokojące zjawisko, w szczególności biorąc pod uwagę główne determinanty, których można całkowicie uniknąć, jak m.in. urazy fizyczne czy stres. Do tej pory branża nie koncentrowała się na dbałości o dobre samopoczucie graczy, dlatego uruchomiliśmy tę platformę, by zapewnić naszej społeczności łatwy dostęp do zasobów, które pomogą rozwiązać problemy, z jakimi borykają się gracze. Program ma na celu wyposażyć zawodników w narzędzia niezbędne do wypracowania odpowiednich zwyczajów i zachowań, które pozwolą nam wspólnie rozwijać sektor esportu i jak najlepiej wykorzystać to, co do zaoferowania ma branża gier.

Jakie aspekty esportu stanowią największe zagrożenie dla kondycji psychofizycznej graczy?

- Od czego powinienem zacząć? Od wyczerpujących, wielogodzinnych sesji treningowych, przez uczestnictwo w turnieju, aż po intensywne rozgrywki - wszystkie składowe mają wpływ na stan psychiczny. Do tego dodać należy, jeśli nie mają zapewnionych odpowiednich warunków, wszystkie godziny spędzone na graniu w nieprawidłowym ustawieniu - co w dłuższej perspektywie nie pozostanie bez znaczenia dla ich zdrowia fizycznego. Obraliśmy strategię budowy platformy "Champions Start from Within" w oparciu o cztery kluczowe sekcje:

  • Aktywność fizyczna,
  • Zdrowie psychiczne,
  • Sen,
  • Odżywianie.

Całość funkcjonuje na zasadzie ciągłej kooperacji z psychologami, fizjoterapeutami, dietetykami i innymi ekspertami w dziedzinie esportowego wellness. Aktualnie współpracujemy z dr Jordan Tsai z Respawn Therapy, organizacji zrzeszającej specjalistów fizjoterapii zaangażowanych w poprawę zdrowia i dobrego samopoczucia graczy, a także firmą Ritual Motion, wiodącą marką medyczną dedykowaną graczom. Stale szukamy możliwości współpracy z innymi specjalistami, by dostarczyć jak najwięcej treści pomocnych fanom elektronicznej rozrywki. W międzyczasie zachęcam do odpowiedzenia naszej strony. Jestem pewien, że znajdziecie tam sporo wartościowego contentu - w środku znajduje się także formularz "skonsultuj z ekspertem" dla każdego, kto szuka pomocy. Jak zawsze powtarzam - proszenie o pomoc jest trudne, wymaga wielkiej siły.

W jakim wieku zdrowie psychiczne ma największy wpływ na graczy?

Crystal Mills - Jestem przekonana, że specjalista z zakresu zdrowia psychicznego mógłby podać szczegółowe dane, ale myślę, że wszystko zależy od środowiska, w którym wychowywaliśmy się jako dzieci. Jeśli młoda osoba dorastała w stresującym otoczeniu, narażona na upokarzanie, może to znacząco wpłynąć na sposób, w jaki reaguje na pewne bodźce w dorosłym życiu. Wielu graczy zmaga się z lękami, cierpi na depresję, to niekończąca się walka. Dodać do tego należy mieszankę rywalizacji, zobowiązań wobec organizacji, celów narzucanych przez sponsorów i partnerów itp., a mentalnie sprawy łatwo mogą wymknąć się spod kontroli. Zdrowie psychiczne to bardzo istotny czynnik, jeśli chodzi o współzawodnictwo. Gdy gracz zmaga się z problemami, zawsze radzę mu kontakt z terapeutom, który pomoże mu odzyskać wewnętrzną harmonię. Jednak poza specjalistyczną opieką, nawet szybkie treningi, jak ćwiczenia oddechowe czy medytacja, mogą mieć ogromny wpływ.

Czy w dzisiejszych czasach psycholog esportowy powinien być obowiązkową częścią personelu zespołu?

- Moja odpowiedź brzmi: tak, ale temat jest bardziej złożony i często ograniczają go tak prozaiczne powody jak pieniądze - niestety wiele organizacji wciąż nie może sobie pozwolić na taki wydatek. Z drugiej strony wielu graczy twierdzi, że nie mają czasu na pracę z psychologiem. Uświadamianie graczy to konieczność, a zsynchronizowanie i odnalezienie odpowiednich sposobów na profesjonalną pomoc, zawsze powinno być opcją.

Jak bardzo w ostatnich latach wzrosła świadomość stanu psychofizycznego i dobrego samopoczucia profesjonalnych graczy?

- Myślę, że naprawdę zaczynam dostrzegać zmianę w sposobie, w jakim przyznajemy się i radzimy sobie z zaburzeniami zdrowia psychicznego, ale wciąż pozostaje wiele pracy do wykonania. Przykładem może być Simone Biles, amerykańska gimnastyczka, wielokrotna medalistka i reakcja ludzi na jej wycofanie się z zawodów podczas igrzysk w Tokio. Chociaż wsparcie od wiernych kibiców wydawało się nie mieć końca, to wciąż pojawiały się głosy, które były święcie przekonane, że powinna się przemóc i przystąpić do rywalizacji. Takie historie nie rzadko miały miejsce w ligach esportowych, jak choćby CDL League (Call of Duty). Rezygnacja ze współzawodnictwa przez zawodnika nigdy nie należy do łatwych decyzji, dlatego tak istotne jest pozytywne wsparcie i zachęta do walki o siebie. Przerwy też są potrzebne!

ESPORTER
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy