Twitch nie jest serwisem o grach wideo? Basenowe transmisje i kontrowersje
Twitch.tv to bez wątpienia największy serwis streamerski na rynku. Jest to również platforma, która w ostatnich latach przeszła ogromną metamorfozę swojego profilu działalności. Nie brak opinii, że Twitch ma coraz mniej wspólnego z grami wideo, czyli gałęzią, na której tak naprawdę budował swoją markę przez bardzo długi czas.
Mało kto pamięta, że Twitch stanowił tak naprawdę kontynuację działalności serwisu Justin.tv, który funkcjonował na rynku streamerskim od 2007 roku jako swojego rodzaju protoplasta tej branży. W 2011 roku witryna przekształciła się w doskonale znanego Twitcha, natomiast trzy lata później została zakupiona przez giganta, firmę Amazon.
Zamysł Twitcha był prosty: witryna miała być platformą streamingową dedykowaną stricte grom wideo. Ludzie z całego świata otrzymali swoistą przystań do transmitowania zmagań ze swoich ulubionych produkcji. Serwis był też oczywiście kapitalnym narzędzie do realizacji wszelkiej maści rozgrywek esportowych. Tak faktycznie było przez naprawdę długi czas.
Jednak od kilku lat Twitch mocniej postawił na uniwersalizm, a na samej platformie w dosyć naturalny sposób zrodziło się kilka, czasem nawet niepokojących trendów takich jak: basenowe transmisje z udziałem roznegliżowanych streamerek, ASMR czy pojawienie się kategorii ‘Sztuki’ dającej pole na większą ekspozycję nagości i erotyki.
Oprócz tego na znaczeniu przybrały transmisje IRL (ang. in real life), gdzie streamerzy mogą dzielić się ze swoimi fanami skrawkiem swojego realnego życia. Ale największą popularnością przynajmniej od kilku lat jest specjalna kategoria ‘Rozmowy’ (ang. Just Chatting), która również niekiedy budzi sporo kontrowersji z uwagi na bardzo szeroki zakres możliwości realizowanych w ramach tego.
Na jednej z ostatnich transmisji na żywo z cyklu ‘Patch Notes’ pracownicy Twitcha zaangażowali się w interakcję z fanami, odpowiadając na szereg rozmaitych pytań. Szczególnie ciekawe było jedno z nich i brzmiało:
W dalszej części swojej wypowiedzi członkini zespołu Twitcha odpowiadająca za komunikację ze społecznością przyznała, że gry zawsze będą stanowić domenę platformy, bowiem "są najbardziej niesamowitą rzeczą, jaka tutaj jest". Sami właściciele serwisu nie mają jednak wpływu na to, że ludzie lubią spędzać czas ze swoimi ulubionymi twórcami na pogawędkach. "Będziemy to wspierać tak bardzo, jak tylko możemy, oprócz wszystkich niesamowitych gier, które lubicie oglądać" - skwitowała pracowniczka Twitcha.
Taka odpowiedź przyjęła się z dosyć mieszanym odbiorem ze strony widzów. Choć niektórzy przyznali rację, inni podkreślili, że Just Chatting, czyli Rozmowy, mogą posiadać wiele kontrowersyjnych treści nieodpowiednich zwłaszcza dla młodszej widowni. Nie brakło komentarzy, że właśnie w tej kategorii swój początek miały zjawiska basenowych streamerek czy innych polaryzujących aktywności.
Na bazie ostatniego roku dobitnie widać, że ‘Rozmowy’ jest najpopularniejszą kategorią na Twitchu, która osiągnęła blisko prawie 3 miliardy skumulowanych obejrzanych godzin transmisji. Na drugim miejscu znajduje się Grand Theft Auto V. Hit od Rockstar Games może pochwalić się wynikiem lekko ponad 1,5 mld godzin.
Jeszcze gorzej wypada League of Legends, Valorant, Fortnite czy Counter-Strike, plasując się na kolejnych miejscach tego zestawienia. O popularności słynnych Twitchowych rozmów poświadcza również wskaźnik średniej widowni, który w tym przypadku wyniósł 341 tys. oglądających fanów. W tym aspekcie również jest to dwukrotnie lepszy rezultat od GTA V znajdującego się na drugiej lokacie.
To zbyt daleko idące wnioski. To, że kategoria ‘Rozmowy’ cieszy się niesłychaną popularnością, to jeden niezaprzeczalny fakt. Z drugiej jednak strony na Twitchu mamy całą stertę innych kategorii poświęconych grom wideo. Gdyby podsumować liczbę godzin spędzonych przez widzów na oglądaniu streamów ze wszystkich tych produkcji, to ‘Rozmowy’ w suchych statystykach wypadłyby blado.
Pamiętajmy też, że w serwisie będącym własnością Amazona, bardzo często możemy obejrzeć rozgrywkę ze świeżych gier wideo, często nawet w momencie, gdy dostęp do niej mają tylko najwięksi na świecie streamerzy.
Oprócz tego Twitch jest również oazą rozwoju świata sportu elektronicznego. Podczas dużych turniejów esportowych np. mistrzostw świata, oglądalność takich gier jak CS 2, Valorant czy League of Legends z łatwością przebija wartości milionowe.