Reklama

Activision sprawdziło, czy skill-based matchmaking zniechęca graczy Call of Duty

Activision przeprowadziło fascynujący eksperyment w grze Call of Duty: Modern Warfare 3, który ujawnił, jak istotne mogą być różnice w poziomach umiejętności między graczami i jakie konsekwencje niosą dla zaangażowania w grę. Wyniki tego badania mogą zaskoczyć zarówno weteranów, jak i nowicjuszy sieciowej strzelanki.

Czym jest Skill-Based Matchmaking?

W dużym uproszczeniu Skill-Based Matchmaking ( w skrócie: SBMM) to system, który stara się dobierać graczy o podobnym poziomie umiejętności, aby zapewnić wyrównane i satysfakcjonujące mecze. W teorii ma to zapobiec sytuacjom, w których nowi lub mniej doświadczeni gracze zostają zdominowani przez weteranów - taka sytuacja może prowadzić do frustracji i rezygnacji z dalszej gry. Ale czy zawsze przynosi to pożądane efekty?

Jak Activision mierzy umiejętności graczy?

Umiejętności graczy w Call of Duty są obliczane na podstawie różnych wskaźników, takich jak liczba zabójstw, stosunek zabójstw do śmierci czy porównanie wyników w odniesieniu do przeciwników. Po każdym meczu, te dane są analizowane i porównywane między wszystkimi uczestnikami, niezależnie od drużyny, co prowadzi do aktualizacji oceny umiejętności każdego gracza.

Deprioritize Skill Test - łagodzenie rygorów matchmakingu

Reklama

Aby to sprawdzić Activision wykorzystało swoją zaawansowaną metodę badawczą A/B, by przeprowadzić eksperyment o nazwie "Deprioritize Skill Test", w którym celowo złagodzono restrykcje dotyczące dopasowywania graczy według umiejętności. Zamiast ściśle dobierać graczy o bardzo zbliżonych możliwościach, system dopuszczał większe rozbieżności w poziomie gry między uczestnikami danego meczu. Celem było zbadanie, jak taka zmiana wpłynie na wskaźniki rezygnacji z gry.

Wyniki eksperymentu: Kto kontynuuje zabawę, a kto z niej rezygnuje?

Dane z miesięcznych testów były jednoznaczne. Najlepsi gracze, stanowiący 10 procent całej grupy, byli zadowoleni i chętnie wracali do gry. Jednak reszta, zwłaszcza gracze o niższych umiejętnościach, zaczęli się wycofywać. Jak łatwo się domyślić, najgorzej wypadła grupa z najsłabiej rozwiniętymi zdolnościami - to 30 procent  graczy - wskaźnik rezygnacji w ich przypadku wyniósł aż 1,75 procent. Choć niecałe 2 punkty procentowe mogą wydawać się niewielką liczba, w perspektywie długoterminowej może mieć istotne znaczenie.

Call of Duty bez matchmakingu?

Eksperyment udowodnił, że wprowadzanie nawet niewielkich modyfikacji w mechanice dopasowywania graczy może znacząco wpłynąć na to, jak długo i z jak dużą chęcią ludzie będą kontynuować rozgrywkę. Zaskakującym odkryciem było to, że kiedy próbowano wprowadzić bardziej rygorystyczne dobieranie według umiejętności, uzyskano odwrotne rezultaty - nawet najlepsi gracze (5 procent) zaczynali opuszczać grę. To stawia pod znakiem zapytania sens wykorzystywania SBMM w ogóle.

SBMM - rozwiązanie idealne?

Debata nad skutecznością SBMM trwa i jak można się domyśleć - opinie na ten temat są podzielone. Dla jednych jest to obowiązkowa opcja, dzięki której gra jest sprawiedliwa i motywująca, dla innych - stanowi przeszkodę, która ogranicza frajdę płynącą z rozgrywki. Activision cały czas stara się znaleźć równowagę, która pozwoli zadowolić zarówno nowych, jak i doświadczonych graczy. A następnym razem, gdy trafisz na przeciwnika, który wydaje się być poza twoim zasięgiem, pamiętaj - być może jesteś częścią większego eksperymentu mającego na celu zrozumienie, jak tworzyć angażujące i satysfakcjonujące doświadczenia dla wszystkich graczy.

ESPORTER
Dowiedz się więcej na temat: Call of Duty | Activision
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy